Home

Onderweg naar het Hbo #1 Studieboeken

Ga jij naar het Hbo en weet je nog niet wat je kunt verwachten. In deze serie ‘Onderweg naar het Hbo’ , zal ik enkele tips en tricks geven gebaseerd op mijn eigen ervaringen. De komende weken, zal er elke vrijdag een artikel online komen van deze serie. Vandaag gaan we het hebben over de studieboeken voor het Hbo. Heb je daadwerkelijk alle boeken nodig die op de lijst staan?  Best prijzig die boeken voor je studie, kan je ze goedkoper of gratis krijgen?  Misschien weet je helemaal niet waar je moet beginnen. Je hebt vast nog veel meer vragen waar je mee zit.  Don’t worry, be ready and every thing is gonna be alright!

Zelf studeer ik ook. Ik studeer Communicatie en zit in het 2de jaar van mijn studie. Ik kan me enigszins voorstellen dat je het eng of spannend vindt om naar het Hbo te gaan. Je neemt afscheid van je middelbare school en je gaat nu de ‘volwassenewereld’ in. Of misschien ben je net klaar met je Mbo opleiding en ga je nu naar het Hbo. In beide situaties moet je je gaan voorbereiden voor je een nieuwe studie jaar. En een nieuwe studiejaar betekend ook nieuwe schoolboeken.

Heb je alle boeken nodig? 
Waarschijnlijk heb je je boekenlijst al gekregen.  In deze lijst staat de verplichten en aanbevolen literatuur. De verplichte literatuur is verplicht, deze boeken heb je vaak nodig om je tentamens te halen. Het tentamen stof is vaak gebaseerd op het literatuur, maar ook op de college’s ( daar kom ik later nog in de serie wel op terug).
Het aanbevolen literatuur is voor verdieping. Mocht je bijvoorbeeld een vak erg leuk vinden, dan zou je de aanbevolen literatuur kunnen aanschaffen om je te verdiepen. Deze boeken zijn dus niet verplicht. Uit mijn eigen ervaring kan ik je vertellen dat ik er nooit aan toe ben gekomen. Maar mocht jij wel tijd hebben, dan zou je dat kunnen doen.

Gratis studieboeken?
Vanuit mijn ervaring raad ik aan om niet direct je schoolboeken te kopen. Ik heb zelf gewacht op de eerste schooldag. Sommige docenten van mijn studie gaven aan dat je bepaalde boeken niet nodig had. Wat was ik blij dat ik mijn boeken nog niet had besteld. Daarnaast staan sommige boeken gratis in de online schoolbibliotheek.  Dat betekend dat je online het boek kunt lezen. Dat scheelt soms €60,- !

Goedkope studieboeken
Ik kan me voorstellen dat je toch liever je studieboeken wilt aanschaffen en niet online wilt lezen. Wat je zou kunnen doen om geld te besparen is tweedehands studieboeken aanschaffen in plaats van nieuwe.  Dit scheelt soms echt een paar tientjes. Je zou bijvoorbeeld om Bol.com kunnen kijken of jou studieboeken tweedehands te koop staan. Of misschien zou je op jouw school de studieboeken kunnen overnemen van een 2de jaar student. Maar let er dan wel op dat je wel de juiste druk hebt van het boek.

Studieboeken lenen
Vind je het toch te duur om studieboeken te kopen, dan zou je ze ook kunnen lenen. Bij sommige bibliotheken in grote steden kun je bepaalde studieboeken lenen. Je betaald in dit geval alleen voor het abonnement / lidmaatschap van de bibliotheek. Je kunt dan het hele jaar door boeken lenen. Hou er wel rekening mee dat jij niet de enige bent die studieboeken leent. Dit betekend dat een bepaalde studieboeken soms uitgeleend zijn, waardoor jij het niet kunt lenen. Dus wees op tijd en reserveer de boeken. Maar dit is per bibliotheek natuurlijk anders. dus informeer bij jou bibliotheek hoe dat precies werkt.

Kortom, om even terug te komen op mijn verhaal. Studeren is tegenwoordig duur. Het college geld is ook dit jaar weer duurder geworden. Maar je kunt dus best wel wat geld besparen. Je kunt dus eerst even navragen op hogeschool of je daadwerkelijk alle boeken nodig hebt. Verder kun je ervoor kiezen om tweedehands boeken te kopen of boeken te lenen van de schoolbibliotheek of de bibliotheek in jou stad. Zo kun je dus aardig wat geld besparen om leuke dingen te doen.

Mocht je gaan studeren, dan hoop ik dat je iets hebt kunnen halen uit mijn tips. Heb jij misschien nog een tip, laat het vooral achter in de comment. Dan kunnen we elkaar vast een handje verder helpen!

 

Liefs, Sara

2

2 gedachten over “Onderweg naar het Hbo #1 Studieboeken

Geef een reactie

