Kan ik zonder social media in het dagelijks leven?


Een paar jaar geleden vroegen mensen mij vaak of ik gebruik maakte van Instagram. En mijn antwoord was altijd nee, nop, nada!  Ik had de behoefte niet om Instagram te gebruiken of andere social mediakanalen. Maar naarmate ik meer mensen leerde kennen, hoe vaker ik dezelfde vraag kreeg. Ik kreeg het gevoel alsof iedereen om mijn heen social media als een verplichting zag, waardoor ik ook op automatische piloot een Instagram account had aangemaakt. Ik was bang om achter te lopen, of om dingen te missen. Maar was dat dan echt nodig?

Elke dag vraag ik mezelf af of het nu nodig is om actief te zijn op social media? Het lijkt soms wel een verplichting. Niemand verplicht mij natuurlijk om actief te zijn op social media, maar dat gevoel krijg ik soms wel. Misschien kan het komen door mijn studie? Op dit moment studeer ik Communicatie. Een studie waarbij het woord ‘social media’ elke les minimaal één keer wordt benoemd. Wanneer er in de klas de vraag wordt gesteld wie er gebruik maakt van social media, steekt bijna iedereen braafjes zijn hand op. Wanneer iemand zijn hand niet opsteekt, kijken de meeste studenten en docenten verbaast en gechoqueerd. Het lijkt alsof er een sociale druk heerst naar mijn mening. Natuurlijk word je als student voorbereidt voor de arbeidsmarkt. Je wilt uiteraard na vier jaar bikkelen en studeren gewoon een baan kunnen vinden. En social media kan daarbij een hulpmiddel zijn, en helemaal als je Communicatie studeert. Maar geen social media gebruiken is geen ramp maar wel handig. Mocht je ook het gevoel hebben dat Social media primair is in het dagelijkse leven?
Maak je dan niet druk. Want social media is secundair. Social media is toch niet de basisbehoefte om in leven te blijven? Als jij social media niet nodig hebt voor het dagelijks leven dan is dat prima, don’t worry!
Er zijn natuurlijk enkele voordelen en nadelen aan social media. De voordelen die ik heb waargenomen zijn:
Voordelen:
+ Je hebt altijd je vrienden in je contact lijst. Je hoeft te af te spreken om je vrienden te spreken.
+ Social media is ideaal om te netwerken. Je kan bijvoorbeeld door middel van je eigen social mediapagina een oproep doen binnen je eigen vriendenkring maar ook daarbuiten. Voor (communicatie) studenten is dat ideaal, kosteloos en snel.
+ Je bent altijd bereikbaar, overal en snel.
+ Je bent altijd één van de eerste die op de hoogte is van het nieuws of suggesties.
Nadelen:
– Je gaat je isoleren, waardoor je mensen niet meer ontmoet in het dagelijks leven.
Tegenwoordig zie je bijvoorbeeld iedereen  in de metro bezig op zijn telefoon. Een aantal jaar geleden zag je mensen nog tegen elkaar praten in de metro of de krant lezen, maar dat is nu verleden tijd. Soms ontmoet je namelijk hele leuke mensen in de metro.
– Je zet een persoonlijke deel van je leven op internet. En hoe betrouwbaar is dat eigenlijk? Kan dat gevolgen voor je hebben in de toekomst?
Kortom heb ik de afgelopen jaren gemerkt dat ik veel vriendinnen regelmatig spreek door het gebruik van social media. Een aantal jaar geleden sprak ik regelmatig met vriendinnen af, maar tegenwoordig spreek ik bijna altijd al mijn vriendinnen via social media. Ondanks het veelvoudig gebruik van social media, zie ik mijn vriendinnen gelukkig wel. Door het gebruik van social media kunnen we wel weer makkelijk met elkaar afspreken. Zo zie je dat alles zijn voor- en nadelen heeft. Door het gebruik van social media heb ik bijvoorbeeld kennis mogen maken met bloggen. In augustus 2016 ben ik LAMOOIS gestart, en heb nu heb ik een aantal toffe lieve lezer!
Tot slot, heb ik dus lang gedacht dat ik prima zonder social media kan, maar ik denk dat ik social media hard nodig heb. Social media voor het leven en voor het bloggen!

Ojaa… vergeet je niet mij te volgen op Instagram hihi!

Kan jij nog zonder social media? En welke social mediakanalen gebruik jij het meest?

4 thoughts on “Kan ik zonder social media in het dagelijks leven?

Geef een reactie

