GASTBLOGGER ! Amsterdam Light Festival

Hoi mijn naam is Vera en ben 22 jaar oud! Ik studeer crossmediale communicatie. Verder ben ik dol op fashion, lekker eten en festivals! Voor LAMOOIS heb ik een blogpost geschreven over Amsterdam Light festival die ik onlangs heb bezocht. Het was een leuke ervaring die ik graag met jullie wil delen.

Wat is Amsterdam light festival?

In deze donkere wintermaanden wordt de hoofdstad van Nederland verlicht met mooie kunstwerken. Het is al de vijfde editie van het Amsterdam Light Festival. Het thema dit jaar is A view on Amsterdam.  Er zijn wel meer dan 35 kunstwerken en installaties van internationale kunstenaars, designers en architecte te vinden. Je kunt deze bijzondere kunstwerken vinden in parken, water en zelfs op gebouwen en tussen de planten.

Er zijn verschillende wandelroutes en boottochten die je kunt doen om deze kunstwerken te zien. Sommige kunstwerken zijn ook interactief. Lees meer informatie op de website: https://amsterdamlightfestival.com/nl/informatie/festival-2016-2017/Alle categorieën

Benieuwd wat ik ervan vond? lees verder!

Illuminade looproute

Vorige week heb ik samen met mijn familie de Illuminade looproute gevolgd. De thema van deze looproute is Biomimicry. Biomimicry wil zeggen dat de natuur wordt bestudeerd en wordt gebruikt als inspiratie om problemen op te lossen. Ik had er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord maar het is niet nieuw. Al eeuwenlang halen de mensen inspiratie uit de natuur. Laatste tijd is er wel steeds meer aandacht voor dit onderwerp.

De looproute begint bij het festivalhart bij de hoftuin. Daar vindt je een gezellig openlucht cafétje waar je wat kunt eten en drinken. Er staan daar banken en tafeltjes met warmtelampen en dekens!  Toen de hele familie bij elkaar verzameld was begonnen we eerst even met een drankje. Ik nam Tony’s chocolademelk met slagroom natuurlijk!
Daarna begonnen we aan de looproute.

Ik zal een paar kunstwerken noemen die ik echt creatief en bijzonder vind:

Tree hugger
Ja echt je moest een boom knuffelen. Zodra je de boom omarmt gaat hij op lichten. De achterliggende gedachte is dat alle bomen met elkaar verbonden zijn en als jij zelf een boom knuffelt ook verbonden bent met de natuur.

Sonar Light Pulse
Dit kunstwerk was in een klein tunneltje bij Waterloopplein. Het werkt zo aan het begin van de tunnel moet je roepen en vervolgens gaat de hele tunnel verlichten. Dit komt door het geluid wat jezelf maakt. Deze tunnel is geïnspireerd door dieren die door geluidsgolven communiceren, denk bijvoorbeeld aan vleermuizen.

Enthalpy
Een stukje verderop vindt je dit interactieve kunstwerk. Op dit kunstwerk zie je jezelf alleen dan zie je waar je warm en koudbloedig bent. De kunstenaar wil hiermee zeggen dat de mens een onderdeel is van de natuur en dat we nog zoveel kunnen leren van onze omgeving en van nieuwe technologieën.

Hourglass
Deze kunstenaar heeft een jaar lang beeld verzameld in het Wertheimpark met een time-lapse camera. Dit kunstwerk laat zien hoe de natuur veranderd in de vier seizoenen in een minuut tijd. Het maakt je bewust van de tijd.

Uiteindelijk hebben we er ongeveer anderhalf uur over gedaan om 20 installaties en kunstwerken te bekijken. Het is echt een aanrader om met vrienden of familie te doen. Er ook interactie met de kunstwerken en onderweg vindt je nog leuke cafétjes waar je gezellig kunt gaan zitten. Bij elk kunstwerk staat er ook iemand van het Amsterdam light festival om meer informatie te geven of de route te wijzen.

Je kunt de route lopen van 17:00 tot 23.00 uur. Je kunt een plattegrond krijgen bij het Amsterdam Visitor Centre, bij de infkiosk aan de oostkant van Blauwburg of bij het festivalhart bij de hoftuin. Deze looproute kun je doen tot en met 8 januari.

Heb jij Amsterdam light festival al bezocht? Welke kunstwerken vond jij het mooist?

Geef een reactie

